domingo, 2 de junio de 2013

VALORACIÓ DE LES MEVES COMPETÈNCIES ASSOLIDES

Comparació de les compètències inicials i les finals després del pràcticum

A continuació parlaré de les competències de l’assignatura i més avall de les de l’autor Perrenoud, relacionant amb les que vaig posar a principi del practicum amb les que pensava que tenia i les que no tenia.

1.       Autonomia en l’aprenentatge

Tal i com vaig esposar a principi del pràcticum penso que sóc una persona autònoma i un cop haver fet les pràctiques no he tingut cap problema a l’hora de realitzar els treballs autònomament i preparar algunes activitats.

2.       Reflexió sobre el procés d’aprenentatge

Comparant una mica amb el que vaig exposar al principi penso que he millorat aquesta competència perquè he hagut de reflexionar sobre quines necessitats hi havia a l’escoleta i com solucionar-les de la millor manera. A més, he realitzar la reflexió sobre el procés de les activitats que he anat plantejant dins l’aula.

3.       Anàlisi i reflexió dels centres d’infantil

 Un cop haver fet les pràctiques penso que he aconseguir assolir aquesta competència que quan vàrem començar no la tenia ja que no havia estat a centres d’infantil. Hem realitzat anàlisi del centre, de les seves necessitats i posteriorment he reflexionat de si he aconseguit els objectius plantejats.

4.       Anàlisi i reflexió sobre el procés d’ensenyament-aprenentatge

Aquesta competència no la tenia gens treballada però un cop haver fet les pràctiques penso que l’he millorada moltíssim i l’he poguda dur a la pràctica. Dins l’aula s’ha d’avaluar el procés d’aprenentatge dels infants, el qual inclou plantejar una activitat amb uns objectius concrets, per posteriorment poder analitzar i reflexionar sobre si s’han assolit o no.

5.       Reflexió sobre el procés de millora

Aquesta competència també l’he poguda assolir amb el projecte de millora que hem dut a terme a l’escoleta on he realitzat les pràctiques. Quan vàrem arribar a l’escola ens varen informar que el projecte de millora havia de ser dels espais exteriors, ja que es una de les necessitats del centre. Un cop haver fet la primera reunió amb les educadores els hi vàrem plantejar algunes propostes de millora i finalment vàrem decidir posar en pràctica un racó de material natural i reciclat, per tal que els infants puguin gaudir d’aquest material. Finalment hem realitzat una reflexió sobre el procés de millora que hem realitzat, solucionant els obstacles amb els que ens hem trobat i finalment, podrem reflexionar si es tracta d’un racó atractiu per als infants o no.

Per el que fa a les competències que anomena Perrenoud, hi ha algunes que tinc hi d’altre que necessito treballar.

1.       Organització i animació de les situacions d’aprenentatge

Aquesta primera competència de Perrenoud com vaig comentar quan vàrem començar el pràcticum penso que ja la tenia una mica assolida, i mitjançant les pràctiques penso que l’he acabada d’assolir i no tinc problemes per dur a terme l’organització de les situacions d’aprenentatge dels infants.

2.       Gestionar el progrés dels aprenentatges

Com vaig començar a l’inici aquesta competència la tenia pendent abans de les pràctiques i penso que l’he assolida sense dificultats.  En les activitats que hem proposats durant l’estada a l’escoleta sempre hi ha hagut  uns objectius plantejats, els quals mitjançant el resultat hem pogut observar si s’han assolit. A més, la tutora sempre m’ha dit que és molt important observar  el procés dels infants que realitzen els infants i no només els resultats, ja que lo important és observar el que aprenen i no pretendre que tots els infants arribin allà mateix, sinó que vagin avançant tenint en compte les seves possibilitats.

3.       Elaborar els dispositius de diferenciació

Aquesta competència no l’he poguda treballar molt perquè no he tingut cap infant amb problemes, el que si que he treballat és que tots els infants són diferents i ens hem d’adaptar a les seves necessitats. Dins l’aula hem tingut infants amb llenguatge més desenvolupat que els altres, alguns amb bolquers i d’altres no...i el que hem anat observant són els avanços que realitzen cada un d’ells tenint en compte les seves possibilitats.

4.       Implicar als alumnes al seu procés d’aprenentatge

Aquesta competència l’he poguda treballar perquè la filosofia de la meva tutora ha estat tenir sempre en compte les necessitats dels infants i implicar-los en el seu procés, motivant-los al màxim i realitzant els canvis necessaris en les programacions quan hi ha hagut inconvenients.

5.       Treball en equip

Com vaig comentar ja la tenia assolida i mitjançant el pràcticum he pogut corroborar que la tinc, a més de treballar en equip amb la meva tutora, també ho he fet dut a terme amb les meves companyes de pràctiques, amb les quals penso que hem realitzat molt bona feina, ens hem avingut molt i el nostres treball en equip ha estat molt positiu.
6.       Participar a la gestió de l’escola

Aquesta competència l’he poguda assolir, ja que no la tenia, mitjançant la participació en les reunions de l’escola, a les quals hem assistit des de el principi de les pràctiques. Penso que es tracta d’una feina més de l’escola i forma part de la feina com a docent, i es d’agrair que ens hi hagin deixat participar per poder observar com es duen a terme aquestes tasques.

7.       Informar e implicar als pares

Gràcies a la gran tasca que duu a terme l’escoleta on he estat he pogut assolir aquesta competència, ja que tenen les portes totalment obertes a les famílies i elles estan totalment implicades, així que hi ha hagut dies que he hagut de parlar amb les famílies i informar-les d’aspectes dels seus fills, al igual que ells m’han informat d’aspectes quan ha estat necessari.

8.       Noves tecnologies

Com vaig comentar no tinc problemes amb les noves tecnologies però m’agradaria saber utilitzar una pissarra digital, malgrat no he pogut dur-ho a la pràctica però en aquesta etapa d’infantil i a l’escoleta on he estat no n’utilitzen. Per altra banda gràcies a l’assignatura he pogut aprendre a utilitzar un blog el qual no havia fet mai.

9.       Problemes ètics

Aquesta competència no l’he poguda treballar perquè a l’aula on he treballat no hi ha cap infant amb problemes ètics, ja sigui per discriminació o altres aspectes, així que m’he queda com a pendent, imaginant que la podré assolir quan hem trobi amb un d’aquests problemes dins l’aula.

10.   Organitzar la pròpia formació continua

Per acabar, i tal i com vaig posar a la valoració inicial de les meves competències, penso que totes aquestes competències mai s’arriben a tenir i es poden deixar de treballar, sinó que sempre hem d’estar en constant formació i actius a l’aprenentatge, ja que les noves situacions ens poden dur nous problemes que pensem que tenim resolts i no les tenim.
Des de el meu punt de vista totes aquestes competències s’aprenen mitjançant l’experiència amb la feina de docents i nosaltres comencem aquest any amb les pràctiques de 0-3 anys, ja que serà un dels primers moments en que estem en contacte amb el món dels docents . Tota la teoria que ens han donat és molt important, però és imprescindible poder-la dur a la pràctica per poder acabar d’assolir els coneixements.

Un cop haver fet aquesta activitat penso que he treballat aquestes competències:


2.1.Identifico punts forts i punts febles quant a les meves capacitats i competències professionals
2.2.Identifico les pròpies creences i concepcions; contrasto les creences personals amb les pràctiques activitats que observo al centre
2.4 Es fa preguntes relacionades amb el propi procés d’aprenentatge (formació rebuda, formació futura...)
2.5. Recullo dubtes i dilemes
2.6. Argumento el que ha fet i per què
2.7. Reflexiono sobre els seus errors i cerco maneres de millorar en la meva actuació professional


No hay comentarios:

Publicar un comentario